03-03-2018

Feestelijke start Routebureau Utrecht en samenwerking marketingorganisaties

Onder grote belangstelling vond vrijdag op de Fiets en Wandelbeurs de officiële presentatie plaats van het Routebureau Utrecht en de samenwerking internationale marketing Utrecht Region. Gedeputeerde Mariëtte Pennarts-Pouw, wethouder Jeroen Kreijkamp, Jeroen van Noort (manager Routebureau Utrecht) en Kitty Kusters (directeur Woerden Marketing) gaven het startsein voor de toeristische samenwerking in een gezamenlijke beursstand.

Routebureau Utrecht
Vanwege de wens en behoefte om in Utrecht één aanspreekpunt te creëren voor routegebonden recreatie hebben de gemeenten en provincie besloten om een routebureau te realiseren. Naast uniform routebeheer, advies en routeontwikkeling zijn gezamenlijke informatievoorziening en marketing de kerntaken van het Routebureau Utrecht. De rol als ‘spin in het web’ is zichtbaar voor iedereen die beroepshalve met routes, recreatie en toerisme te maken heeft.

Gemeenten en provincie hebben de ambitie om meer inwoners en bezoekers op de fiets, wandelend of varend te laten genieten van de provincie Utrecht. Wandel- en fietsroutes zijn een belangrijk middel om Utrechtse iconen te beleven (zoals de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de Romeinse Limes of de vele kastelen en buitenplaatsen). Het Routebureau Utrecht zal een coördinerende rol spelen in de verbetering van bestaande routes en bij ontwikkeling van nieuwe routes en netwerken.

Grenzen loslaten
Een toerist ziet geen gemeentegrenzen. Een toerist die de stad Utrecht bezoekt is interessant voor de regio en andersom. City- en regiomarketingorganisaties in regio Utrecht hebben daarom een gezamenlijke toeristische regiomarketingstrategie ontwikkeld voor ‘Utrecht Region’ (van Bunschoten tot aan Leerdam en van Woerden tot aan Amersfoort/Woudenberg). Daarbij wordt de regio in het geheel als één toeristische bestemming gepositioneerd. Het doel is nieuwe bezoekers aantrekken en bezoekers die al in de regio zijn spreiden door de regio. Vanaf 1 maart 2018 worden marketingmiddelen ingezet richting toeristen uit Duitsland, België en Nederland met interesse in citytrips, erfgoed, fietsen en wandelen.

‘Ontdek de mooiste routes in Utrecht’
Ter gelegenheid van de presentatie van het Routebureau Utrecht en de marketingstrategie Utrecht Region is er een routeboekje samengesteld met 10 mooie fiets- en wandelroutes in Utrecht. Dit routeboekje is gratis op te halen in de stand van Utrecht Region tijdens de Fiets en Wandelbeurs. Tevens is het te downloaden via de nieuwe website »routesinutrecht.nl.