19-04-2017

Dáárom is wandelen zo gezond

Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. Hart en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter en het is heel goed voor je humeur. Zeker als je altijd met iemand samen loopt. Wandelen is goed voor alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen.

Waarom is juist wandelen zo gezond, en hoe gezond is het precies? De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde al het onderzoek naar deze vragen en maakte er een aansprekend filmpje van dat je kunt vinden op YouTube (zoek op ‘Dr. Mike Evans’ en ’23 and ½ hours’). Zijn conclusie: dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op.

Stap voor stap opbouwen
Wie niet zo’n beste conditie heeft, doet er goed aan het wandelritme geleidelijk op te bouwen. Op www.nwb-wandelen.nl en www.wandeltraining.nl vind je schema’s en tips. Kort gezegd komt het erop neer dat je steeds meer minuten stevig doorloopt en dat afwisselt met twee minuten rustig lopen. Een trainingsschema voorkomt spierpijn en pijnlijke schenen.

De conditie van je longen en hart gaat vooral vooruit bij stevig doorwandelen.

Liever lang lopen dan kort sporten
Uit onderzoek van Hans Savelberg (hoofddocent bewegingswetenschappen in Maastricht) bleek dat veel zitten ongezond is en al na vier dagen nemen de concentratievetten in het bloed toe- en de insulinegevoeligheid juist af. Dat zijn risicofactoren voor hoge bloeddruk en diabetes. In dit onderzoek bleek de groep die vijf uur per dag rustig rondslenterde gezonder dan die kort maar intensief sportte. Veel wandelen is dus gezonder dan kort, intensief bewegen.

Wandelen helpt

Spieren en botten
Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Veel ouderen merken dat ze pijn hebben als ze hun gewrichten draaien, bijvoorbeeld bij het dansen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

Hart en bloedvaten
Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.

Longen
Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.

Diabetes
Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.

Hersenen
Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op Alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

Depressie
Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.

Nachtrust
Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukt. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

Overgewicht
Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.

Darmen
Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

(Bepaalde soorten) kanker
Veel wandelen verkleint de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker. De overlevingskansen van mensen met darmkanker verdubbelen als ze elke dag een uur of meer wandelen. Voor andere soorten kanker is dit verband (nog) niet aangetoond.

Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen. Maar wie vandaag begint, voelt zich meteen meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week kun je al merken dat je conditie verbetert.

Bron: Gezondheidsnet.nl